Tyfoon nummer 3 - Reisverslag uit Hsinchu, Taiwan van D Peeters - WaarBenJij.nu Tyfoon nummer 3 - Reisverslag uit Hsinchu, Taiwan van D Peeters - WaarBenJij.nu

Tyfoon nummer 3

Door: Domingo

Blijf op de hoogte en volg D

29 September 2008 | Taiwan, Hsinchu

Da jia hao,

Tegenwoordig heet ik Bi De Ming, aangenaam. Ik zit inmiddels al bijna 4 weken in Taiwan en omdat ik me al 2 dagen verveel wegens een ellendige tyfoon leek me dit een geschikt moment om mijn eerste bericht te plaatsen.

Wat heb ik allemaal al gedaan? Ik ben naar Taipei geweest en natuurlijk bovenin Taiwan's trots Taipei 101 geweest, het voormalige hoogste gebouw in de wereld. Sun Moon Lake heb ik aangedaan, Taiwan's grootste meer omgeven door tempels. Dit weekend ben ik naar Keelung geweest, een geologisch park met fascinerende rotsformaties, ontworpen door erosie. Ik heb kippenhart, darmpjes en stinky tofu gegeten. Ik zit in het voetbalteam van de universiteit. Ik ben geinterviewd voor de televisie. En nog veel meer.

Wat valt me het meeste op aan Taiwan? Allereerst de eetcultuur. De dormitories hebben geen keukens, niemand kookt. Iedereen gaat eten in de vele eetgelegenheden op de campus, haalt een opwarmmaaltijdje bij de letterlijk altijd geopende 7/11 of family market, of gaat naar de plaatselijke nightmarket om zich daar te goed te doen aan de raarste dingen. Er is veel eten, de variatie is groot, het is goedkoop en het meeste is ook nog eens lekker. Wat wil je nog meer? Daarnaast ben ik verrast door de (te) ver ontwikkelde computercultuur; het hete weer wispelturig afgewisseld door een genadeloze tyfoon; de synthersizer-achtige deuntjes die afgespeeld worden door vuilniswagens, bussen, als bel voor het einde en begin van colleges en bij sluiting van de bieb; de moeilijkheid van het Mandarijn en de bijhorende ingewikkelde vertalingssystemen; het feit dat ik met 3 anderen op 1 kamer slaap enz.

Wat bevalt me het beste? De eetcultuur, de lange openingstijden van winkels, de nightmarkets, de natuur, Taipei, de vriendelijke en behulpzame mensen, de lage kosten van bijna alles en de meeste nieuwe dingen in het algemeen.

Wat bevalt me het minste? Het weer met in het bijzonder de tyfonen, de iets te ver doorgedrongen computercultuur, de moeite en tijd die het kost om iets geregeld te krijgen, mijn gebrek aan slaap wegens kamergenoten die de hele nacht op zijn, de kleine hoeveelheid Engelstalige cursussen en mijn gebrek aan beheersing van de Chinese taal.

Maar ik raak steeds meer gewend aan het leven in Taiwan, heb steeds meer te doen en leer nieuwe mensen kennen. En ondertussen kan ik tot 100 tellen in het Chinees, een simpele praktische conversatie voeren en mijn naam in Chinese karakters schrijven. Tot zover mijn indruk na een kleine 4 weken. Ik ga dadelijk pizza eten met mijn kamergenoten en hard hopen dat het eens ophoudt met regenen. Hopelijk gaan de colleges morgen door, want dat was vandaag niet het geval. Aanstaande vrijdag ga ik waarschijnlijk naar een cultureel interessante buitenwijk van Taipei. De uitstapjes zijn nog steeds het leukste tijdverdrijf.

Byebye.

  • 29 September 2008 - 13:16

    Renée:

    Hee!
    Spreek je nu al een beetje Chinees? Hoe gaaf is dat! Het kllinkt alsof je het ondanks pc's en tyfonen wel naar je zin hebt :) keep it up!

    xx Renée

  • 29 September 2008 - 13:58

    Freke:

    Ha Bi De Ming!!
    Klinkt echt erg gaaf allemaal! Alleen balen dat je met 3 anderen op de kamer moet slapen. Gezien jouw humeur na dergelijke slaaploze nachten denk ik dat ze er snel mee ophouden jou de hele nacht wakker houden :p
    Hoezo een te ver doorgevoerde computercultuur? Ben benieuwd wat dat inhoudt! Zit je dan naast elkaar met elkaar te msnen ofzo?
    Veel plezier nog met de uitstapjes :D jaloezie alom!!!
    Liefs Freke

  • 29 September 2008 - 14:37

    Tom:

    Dus eigenlijk lijkt het allemaal wel op Nederland qua weer?

  • 29 September 2008 - 15:18

    Domingo:

    Vier lessen in de week Mandarijn zorgen er gelukkig wel voor dat er enigszins schot in de zaak zit. Het gaat niet heel hard, want het is erg moeilijk, maar het is ook leuk.
    Wat betreft de computercultuur, mijn kamergenoten doen weinig anders dan de hele dag achter hun computer zitten, tot diep in de nacht. De meeste studenten brengen het gros van de tijd door met computerspelletjes, msn, youtube en weet ik het wat. Msn uitwisselen is een van de eerste dingen die je doet als je iemand leert kennen. Stiekem ook wel handig af en toe, maar toch...
    Het weer lijkt alles behalve op Nederland. Het is hier constant rond de 30 graden, dacht en nacht, met een afwijking van een graad of 5 naar boven en beneden. Behalve tijdens de tyfonen, dan is het ietsje kouder en regent het erg veel in combinatie met ontzettend harde windvlagen. Van dat alles heb ik in Nederland weinig last gehad, behalve de regen dan...

  • 29 September 2008 - 17:41

    Han:

    Wat leuk om je verhalen nu ook op deze site te lezen

  • 29 September 2008 - 21:41

    Vince:

    he he eindelijk n bericht, ik wilde net al een mail sturen met de vraag of je was weggewaait. maar t klinkt allemaal goed. en dat van die roommates: zijn er maar twee bedden en moeten jullie in ploegen slapen? dat heb ik tenminste gehoord ;-) en is het goed als vrienden je Bi noemen? ik wacht op meer!

  • 30 September 2008 - 04:11

    Domingo:

    Nee, we hoeven godzijdank niet in ploegen te slapen! Ik heb gewoon een eigen bed. Het is ook niet goed als vrienden me Bi noemen, dat is sowieso mijn achternaam. Ik zal proberen wat regelmatiger berichten achter te laten.

  • 30 September 2008 - 07:26

    Erik:

    Wauw man, wat een andere wereld. Echt vet die verschillen en uitstapjes en het chinees en en en... de rest horen we nog :D

  • 30 September 2008 - 09:20

    Nelleke:

    Hey Domingo, superleuk dat je een website hebt. Dan hoeven we Julia niet elke lastig te vallen met de vraag hoe het met jou gaat ;-)

  • 30 September 2008 - 10:28

    Sander:

    Vette shit, Ming de bi! Toch aan de druk van een website bezweken. Goed zo! Ook goed om te lezen dat je je vermaakt. In ploegen slapen is trouwens best leuk hoor. Hebben Vince en ik ook gedaan in Sambeek. Schept een band. En kun je die computerverslaafde huisgenoten van je niet uitnodigen voor een ouderwets potje Half life? Hebben mensen daar trouwens een schurfthekel aan communisten of merk je daar nog weinig van? Ben benieuwd naar meer verhalen!!

  • 30 September 2008 - 10:37

    Pieter:

    He Domingo, mooi dat je het naar je zin hebt. Goed dat je het thuisfront ook wat laat weten. Succes en plezier nog!

  • 30 September 2008 - 13:25

    Domingo:

    Half-Life, dat is lang geleden. Ik zal het ze eens vragen. Ik merk erg weinig van de politieke houding van de Taiwanezen. Ze praten er weinig over en zijn over het algemeen niet heel erg geinteresseerd in politiek. De meeste houden het liefst de status quo, maar die is ook wat vaag, want dat betekent zowel geen aansluiting bij China als geen onafhankelijkheid. Dat maakt de politieke situatie erg ingewikkeld. Jouw boek helpt me het overigens wel iets beter begrijpen.

  • 01 Oktober 2008 - 12:47

    Luuk:

    Hey Mingo,

    Ik hoorde van Han dat je in Taiwan zit en je deze site hebt. Leuk om je verhaal te lezen. Ik wens je heel veel plezier en succes!

    Groeten Luuk

  • 02 Oktober 2008 - 10:44

    Isabel:

    Hoezo eet jij daar wel alles, hier durf je niet eens kippenlevertjes te eten;)

    Goed te horen dat je steeds meer je plekje vind daar:)

    Kus Isabel

  • 11 Oktober 2008 - 11:58

    Stan:

    Heheh, idd Isabel, hier is ie altijd zo'n zeikerd wat eten betreft ;) Mien, relaxte tijd daar nog he! Peace

  • 24 Oktober 2008 - 12:35

    Kiwi:

    Wat ben je toch een lekker ding! kus Moniek

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Taiwan, Hsinchu

Mijn eerste reis

Studie in Hsinchu aan National Chiao Tung University.

Recente Reisverslagen:

18 December 2008

Julia in Taiwan

10 November 2008

Eindelijk herfst?

02 Oktober 2008

Foto's

29 September 2008

Tyfoon nummer 3
D

Studie in Hsinchu aan National Chiao Tung University.

Actief sinds 05 Sept. 2008
Verslag gelezen: 12223
Totaal aantal bezoekers 27359

Voorgaande reizen:

03 September 2008 - 03 Februari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: